S T A T U T
ZESPOŁU
SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO
w DZIERZBINIE - KOLONII
2012 r.
2
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1)
Zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkolno - Przedszkolny w Dzierzbinie – Kolonii,
2)
szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Szarych Szeregów
w Dzierzbinie – Kolonii,
3)
przedszkolu - należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole Samorządowe
w Dzierzbinie – Kolonii,
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
(tekst jedn. Dz. U z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
5)
statucie - należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkolno – Przedszkolnego
w Dzierzbinie – Kolonii.
§ 2
1.
Zespół nosi nazwę: Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dzierzbinie – Kolonii.
2.
Siedzibą Zespołu jest budynek w Dzierzbinie - Kolonii 31 i Dzierzbinie - Kolonii 32.
3.
Adres Zespołu: Dzierzbin – Kolonia 31 - 32, 62-831 Korzeniew.
§ 3
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Szkoła Podstawowa im. Szarych Szeregów w Dzierzbinie – Kolonii,
2)
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Dzierzbinie – Kolonii.
§ 4
Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Mycielin.
§ 5
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
§ 6
1.
Obsługę administracyjną i ekonomiczną zapewnia Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowych Gminy Mycielin z/s w Korzeniewie.
2.
Zakres i zasady obsługi określa porozumienie zawarte pomiędzy dyrektorem Zespołu, a kierownikiem Zespołu Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowych Gminy Mycielin z/s w Korzeniewie.
3
§ 7
1.
Zespół jest publiczną placówką oświatową, działającą jako jednostka budżetowa Gminy Mycielin.
2.
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej i materiałowej Zespołu określają odrębne przepisy.
§ 8
1.
Zespół używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Nazwa szkoły wchodzącej w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu oraz nazwy szkoły i brzmi:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dzierzbinie - Kolonii
Szkoła Podstawowa im. Szarych Szeregów w Dzierzbinie – Kolonii
Dzierzbin – Kolonia 32, 62-831 Korzeniew
3.
Nazwa przedszkola wchodzącego w skład Zespołu składa się z nazwy Zespołu oraz nazwy przedszkola i brzmi:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dzierzbinie - Kolonii
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Dzierzbinie – Kolonii
Dzierzbin – Kolonia 31, 62-831 Korzeniew
4.
Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla szkoły i przedszkola wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dzierzbinie - Kolonii
Dzierzbin – Kolonia 31 – 32, 62-831 Korzeniew
pow. kaliski, woj. wielkopolskie
5.
Szkoła używa pieczęci urzędowej o treści:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dzierzbinie – Kolonii
Szkoła Podstawowa im. Szarych Szeregów w Dzierzbinie – Kolonii
Dzierzbin – Kolonia 32, 62-831 Korzeniew
pow. kaliski, woj. wielkopolskie
6.
Przedszkole używa pieczęci urzędowej o treści:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Dzierzbinie – Kolonii
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Dzierzbinie – Kolonii
Dzierzbin – Kolonia 31, 62-831 Korzeniew
pow. kaliski, woj. wielkopolskie
7.
Szkoła i przedszkole używają innych pieczęci i stempli określonych przez dyrektora Zespołu.
4
8.
W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkołę wchodzącą w skład Zespołu podaje się nazwę szkoły. Nazwa Zespołu umieszczona jest na pieczęci urzędowej.
II CELE I ZADANIA ZESPOŁU
§ 9
1.
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz w statutach: przedszkola i szkoły.
2.
Przedszkole w szczególności:
1)
wspomaga indywidualny rozwój dziecka,
2)
sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości placówki,
3)
współdziała z rodziną pomagając w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki
szkolnej.
3.
Szkoła w szczególności:
1)
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły,
2)
realizuje swoje zadania edukacyjne głównie poprzez:
a)
nauczanie jak korzystać z różnych źródeł wiedzy, w tym medialnych
oraz poprawnie posługiwać się językiem ojczystym w różnych sytuacjach życiowych,
b)
troskę o rozwój dzieci szczególnie uzdolnionych, rozwój uzdolnień i zainteresowań
uczniów,
c)
otoczenie opieką uczniów u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu
lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym
wynikającym z programu nauczania,
d)
organizację nauczania indywidualnego.
4.
Przedszkole i szkoła w szczególności:
1)
kształtuje środowisko wychowawcze poprzez:
a)
przyjęcie za podstawę swojej działalności uniwersalnych zasad etyki,
b)
rozwijanie w uczniach poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny
oraz poszanowania polskiego i regionalnego dziedzictwa kultury,
c)
przygotowanie ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich,
d)
kształtowanie zachowań prozdrowotnych i ekologicznych,
2)
realizuje swoje zadania opiekuńcze dostosowane do wieku dzieci, istniejących potrzeb
środowiskowych i wymogów obowiązujących przepisów z zakresu bezpieczeństwa
i higieny pracy głównie poprzez:
5
a)
sprawowanie przez prowadzących zajęcia opieki nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu i uczniami podczas ich zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych oraz przed lekcjami oraz podczas przerw między zajęciami,
b)
sprawowanie opieki podczas wycieczek i innych zajęć poza terenem przedszkola i szkoły,
c)
udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
d)
otoczenie opieka indywidualną niektórych wychowanków odpowiednio do ich potrzeb i możliwości organizacyjnych szkoły i przedszkola.
III ORGANY ZESPOŁU
§ 10
Organami Zespołu są:
1)
Dyrektor Zespołu,
2)
Rada Pedagogiczna Zespołu,
3)
Rada Rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
4)
Rada Rodziców uczniów szkoły,
5)
Samorząd uczniowski szkoły.
§ 11
1.
Radę Pedagogiczną Zespołu tworzą pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Szkole i w Przedszkolu.
2.
Zachowuje się odrębność rad rodziców Szkoły i Przedszkola, wchodzących w skład Zespołu.
§ 12
1.
Kompetencje poszczególnych organów Zespołu oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi określają statuty szkoły i przedszkola.
2.
W celu harmonijnego współdziałania organów Zespołu oraz sposób rozwiązywania sporów niezbędne jest przestrzeganie zasady bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami o podejmowanych działaniach i decyzjach.
6
IV ORGANIZACJA ZESPOŁU
§ 13
1.
Organizacje pracy Zespołu określają: statut Zespołu, statut przedszkola i statut szkoły.
2.
Zespołem kieruje Dyrektor.
3.
Dyrektor Zespołu jest jednocześnie dyrektorem przedszkola i szkoły.
4.
Stanowisko dyrektora Zespołu powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Zespół zgodnie z ustawą.
5.
Do zadań Dyrektora Zespołu należy w szczególności:
1)
kierowanie oraz reprezentowanie Zespołu na zewnątrz,
2)
tworzenie bezpiecznych, higienicznych i optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
3)
działanie w imieniu pracodawcy w stosunku do nauczycieli i innych pracowników zatrudnionych w Zespole / dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy/,
4)
sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5)
dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły i przedszkola, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe i celowe wykorzystanie,
6)
gospodarowanie majątkiem gminy przekazanym szkole i przedszkolu w trwały zarząd,
7)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 14
1.
W Zespole zatrudniani są nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.
2.
Szczegółowe zadania i obowiązki określa statut przedszkola i szkoły.
§ 15
1.
Uczniami Zespołu są odpowiednio wychowankowie przedszkola i uczniowie szkoły.
2.
Uczniowie szkoły i wychowankowie przedszkola przyjmowani są zgodnie z przepisami w sprawie warunków przyjmowania dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli publicznych oraz statutami przedszkola i szkoły.
7
V POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 17
Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 18
1.
Statut przedszkola i statut szkoły, które wchodzą w skład Zespołu nie mogą być sprzeczne ze statutem Zespołu.
2.
Ustalenia statutów poszczególnych jednostek zachowują moc, za wyjątkiem uregulowanych odmiennie w niniejszym statucie.
3.
Zasady postępowania w sprawie uchwalenia statutu i wprowadzenia zmian w statucie określa ustawa.
§ 19
Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 20
Sprawy nieuregulowanie w niniejszym statucie określa statut szkoły i przedszkola.
8
VI PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM W DZIERZBINIE – KOLONII
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. SZARYCH SZEREGÓW W DZIERZBINIE – KOLONII 32
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE W DZIERZBINIE – KOLONII 31
Podstawa prawna
1.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku. Kodeks postępowania administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., nr 98, poz.1071 ).
2.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz. U. z 2002 r., nr 5, poz. 46 ).
§ 21
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg
1.
Rodzice oraz uczniowie mają prawo do składania skarg i wniosków w sprawie zadań oraz działalności Szkoły Podstawowej im. Szarych Szeregów w Dzierzbinie – Kolonii i Publicznego Przedszkola Samorządowego w Dzierzbinie – Kolonii.
2.
Podmiotami przyjmującymi skargi są:
a.
Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Dzierzbinie – Kolonii,
b.
nauczyciele przedmiotu, świetlicy, biblioteki, nauczyciele wychowania przedszkolnego,
c.
wychowawcy klas.
3.
Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Dzierzbinie – Kolonii przyjmuje skargi codziennie w godzinach przyjęć znajdujących się w informacji na drzwiach gabinetu dyrektora Szkoły.
4.
Jeżeli organ, który przyjął skargę nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest nie później niż w terminie 7 dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego.
5.
Skargi mogą być składane w formie ustnej lub pisemnej, indywidualnie lub zbiorowo. Mogą być wnoszone pisemnie lub ustnie do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik do niniejszej procedury.
6.
Skargi składane do dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Dzierzbinie – Kolonii są ewidencjonowane w „Zeszycie skarg rodziców” lub „Zeszycie skarg uczniów” znajdujących się w sekretariacie szkoły.
7.
Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
8.
Skargi zbiorowe muszą być podpisane przynajmniej przez połowę rodziców lub uczniów zapisanych w danej klasie.
9
§ 22
Kwalifikacja skarg
1.
Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga jest wpisywana do rejestru skarg.
2.
Skargi nie należące do kompetencji Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Dzierzbinie – Kolonii po zarejestrowaniu, są przesyłane zgodnie z właściwością, a skarżący jest powiadamiany o tym fakcie.
3.
Skargi dotyczące kilku spraw po zarejestrowaniu, przekazane są zgodnie z właściwością, o czym jest powiadomiony skarżący.
§ 23
Rozpatrywanie skarg
1.
Skargi rozpatruje osoba wskazana niniejszą procedurą.
2.
Z wyjaśnienia skargi sporządza się następującą dokumentację:
a.
oryginał skargi,
b.
notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi i wynikach postępowania wyjaśniającego,
c.
materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi,
d.
odpowiedź do wnoszącego,
e.
inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
3.
Odpowiedź do wnoszącego powinna zawierać:
a.
oznaczenie organu, od którego pochodzi,
b.
informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem do wszystkich zarzutów,
c.
faktyczne i prawne uzasadnienie,
d.
imię i nazwisko osoby rozpatrującej.
4.
Pełna dokumentacja sprawy jest przechowywana w sekretariacie szkoły.
§ 24
Terminy rozpatrywania skarg
1.
W przypadku skargi ustnej organ przyjmujący ją jest zobowiązany do udzielenia ustnej odpowiedzi w terminie 14 dni.
2.
W przypadku skargi pisemnej organ przyjmujący ją jest zobowiązany do udzielenia pisemnej odpowiedzi w terminie 14 dni.
3.
Jeżeli załatwienie skargi wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień, skarżący w terminie 14 dni powinien być powiadomiony o tym fakcie.
10
4.
Z każdego postępowania wyjaśniającego skargę pisemną musi być sporządzony protokół.
5.
Skargi składane do organów wymienionych w § 21 ust. 2 lit. a b c są ewidencjonowane w segregatorze ,,Skargi rodziców, skargi uczniów’’.
§ 25
Tryb odwoławczy
W przypadku każdej skargi rodziców przysługuje odwołanie do organu wyższego, którymi są:
1.
organ prowadzący szkołę czyli Gmina Mycielin, reprezentowana przez Wójta Gminy.
2.
organ sprawujący nadzór pedagogiczny czyli Kuratorium Oświaty w Poznaniu Delegatura w Kaliszu, ul. Kordeckiego 19.
11
Załącznik nr 1
Protokół przyjęcia skargi / wniosku
Nr w rejestrze
Data i godzina złożenia skargi / wniosku
Forma złożenia skargi / wniosku ustna/pisemna/telefoniczna/internetowa
Miejsce złożenia skargi / wniosku
Nazwisko, imię i stanowisko osoby przyjmującej skargę / wniosek
Nazwisko i imię zgłaszającego skargę / wniosek
Rodzic / Uczeń klasy
Adres zamieszkania zgłaszającego skargę / wniosek
Tel. kontaktowy zgłaszającego skargę / wniosek
Kontakt internetowy do zgłaszającego skargę/wniosek
Skarga/wniosek dotyczy:
Nazwisko i imię osoby, na którą wnoszona jest skarga / której dotyczy wniosek
Treść skargi / wniosku:
Do skargi / wniosku załączono następujące dokumenty:
1.
………………………………………………..
2.
………………………………..………………
................................................. …………………………………
(podpis wnoszącego skargę / wniosek) (podpis przyjmującego skargę / wniosek)
12
Dzierzbin - Kolonia, dnia ………………………………
Załącznik nr 2
NOTATKA SŁUŻBOWA
z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego
przez .............................................................................................................................................
( imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
w sprawie skargi nr ................................. złożonej przez ……………........................................
…………………………………………………………………………………………………..
( imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę)
a dotyczącej: (wskazać zarzuty)
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
W trakcie postępowania wyjaśniającego podjęto następujące czynności:
1. ...................................................................................................................................................
2. ……...........................................................................................................................................
3. …...............................................................................................................................................
Na podstawie przeprowadzonych czynności ustalono:
(podać stan faktyczny i odniesienie do stanu prawnego z podstawą prawną)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
W czasie badania sprawy poczyniono następujące spostrzeżenia:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
………...........................................................................................................................................
Wobec powyższego należy:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………….…..
………………………………..
(podpis , stanowisko służbowe)
13