W połowie października br. uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej im. Szarych Szeregów w Dzierzbinie – Kolonii wchodzącej w skład Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Dzierzbinie – Kolonii przystąpili do realizacji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!” organizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska pod honorowym patronatem małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy.
Uczniowie wybrali dla siebie nazwę ,,Sałatka owocowo-warzywna.’’
1.1 Lekcja.: Smacznie – zdrowo – kolorowo
Lekcja została przeprowadzona zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem. Wprowadzeniem do zajęć był wiersz pt. „Na straganie”, który wprowadził dzieci w świat warzyw i owoców.
Początkowy poziom wiedzy uczniów na w/w temat był dość dobry, gdyż uczniowie w zeszłym roku szkolnym brali udział w projekcie „Śniadanie daje Moc” podczas którego także rozmawiały o znaczeniu warzyw i owoców oraz wykonywały zdrowe śniadanie i nagrały film.
Na początku zajęć drogą losowania dzieci zostały podzielone na dwie grupy: Owoce i Warzywa. Przedstawiciele poszczególnych grup przystąpili do zadań. Pierwsze polegało na tym aby w ciągu 5 minut na kartce zapisać jak najwięcej nazw owoców i warzyw. Szefowie grup odczytali nazwy, a nauczyciel czuwał nad prawidłowym policzeniem odpowiedzi.
Następnie dzieci zwiedziły wystawę zgromadzonych warzyw i owoców. Po przeglądzie wystawy rozpoczęto konkurs smaku „Czy wiesz, co jesz?”. Reprezentanci grup z zawiązanymi oczami smakowali podawane kawałki warzyw i owoców. Konkurs tak bardzo się spodobał, że musieliśmy przeprowadzić drugą rundę oczywiście z innymi owocami i warzywami. Po próbowaniu przeszliśmy do odgadywania za pomocą zmysłu dotyku „Czy wiesz, co to jest?”. Większość odpowiedzi była prawidłowa. Kolejny etap dotyczył zagadnienia, czy warto jeść warzywa i owoce? oraz co one nam dają? Uczniowie wyciągali bardzo trafne wnioski, że: warzywa i owoce dostarczają nam witamin, dają nam lepszą odporność, że nie jesteśmy grubi, jesteśmy zdrowsi. Po pojawieniu się w dyskusji słowa „witaminy” przeszliśmy do omawiania ich różnego rodzaju. Uczniowie wymieniali nazwy witamin jakie znają, a nauczyciel przypinał je na sylwetce człowieka na tablicy. Dzięki temu dzieci zapoznały się z zapotrzebowaniem organizmu na witaminy. W kolejnym etapie zajęć podzieliliśmy wszystkie zgromadzone warzywa i owoce na grupy kolorystyczne: zielone, białe, żółto-pomarańczowe, czerwone, fioletowe. Nauczyciel zapoznał uczniów także z tym jak ważne znaczenie mają one dla naszego organizmu i co dla tego organizmu robią, na co pomagają.
Jako „ruchowy przerywnik” naszych zajęć wykorzystaliśmy piosenkę pt. „Witaminki”, do której wymyślaliśmy krótkie układy i figury taneczne.
Na podsumowanie zajęć uczniowie wypełnili kartę pracy dotyczącą nazw posiłków do których dobierali owoce i warzywa z różnych grup kolorystycznych.
Rozgrywka między drużynami zakończyła się remisem. Dzieci bardzo emocjonalnie podchodziły do kolejnych zadań. Nie było przegranych, wszyscy otrzymali zasłużone medale.
Uczniów czekało jeszcze jedno zadanie - Praca domowa, która polegała na uzupełnieniu tabelki „Mój owocowo - warzywny tydzień”. Po tygodniu dokonaliśmy wyboru króla i królowej warzyw i owoców. Wszystkie dzieci były zachwycone takimi zajęciami i czekały na następne.
Alicja Chorąży